یادداشت ها

(قرآنی ـ حدیثی ـ فقهی ـ ادبی)

(قرآنی ـ حدیثی ـ فقهی ـ ادبی)

🔸روان‌سازی‌شده (با تصرف جزئی)
🔸مناسب برای اجرای نمادین

به نام خداوند بخشاینده و بسیار مهربان
حمد و ستایشِ بی‌پایان  خداوند عالمیان راست؛
توانای بی‌پایان که در کمالات خویش هیچ شریکی ندارد.
گواهی می‌دهم اوست خدایی که همگان در برابر عظمت او سر فرود آورند و همه چیز در مقابل عزت او خوار گردد..
خدایی که چون اراده کند،  همان شود..
بمیراند و زنده ‌کند، فقیر ‌کند و غنی گرداند، بخنداند و بگریاند.
بسی سپاسش ‌گویم و پیوسته ثنایش ‌نمایم، چه در آسایش و چه در گرفتاری، چه در سختی  و چه در حال آرامش...
ایمان دارم به ذات بی‌پایان او؛ به فرشتگانش؛ به کتابهایش و به فرستادگانش،
فرامینش را اطاعت ‌کنم و پسندم آن‌چه را او رضا دارد
 ای مردم! همانا خداوند مرا سخت سفارش کرده تا آن‌چه درباره علی بر من فرود آورده را ابلاغ کنم و اگر چنین نکنم گویی رسالتش را نرسانده‌ام...
فرشته وحی سه بار بر من نازل شد و از سوی خداوند مرا مأمور ساخت تا در این گردهم‌آیی بپاخیزم ..
 بر همه شما  اعلام کنم که «علی بن ابی‌طالب برادرِ من و وصی من و جانشین من بر امتم و امامِ پس از من است.
نسبت او با من چونان نسبت هارون با موسی است جز آن‌که دگر پیامبری پس از من نیست.
او پس از خدا و فرستاده‌اش صاحب اختیار شماست چرا که خداوند فرموده : «صاحب اختیار شما خدا و فرستاده‌اش است و نیز کسانی که ایمان آورده و نماز را بپا ‌دارند و در حال رکوع زکات ‌دهند»
و این علی بن ابی‌طالب است که نماز را بپا داشته و در حال رکوع زکات داده و در همه حال  به یاد خداوند است...
ای مردم! من از جبرئیل در خواست کردم تا از خدا بخواهد مرا از ابلاغ این مهم مُعاف کند، زیرا از کمی متقیان و زیادی منافقان و افساد ملامت‌کنندگان و حیله‌های مسخره‌کنندگانِ آگاهی دارم، کسانی که حرفشان و درونشان یکی نیست...
ای مردم، بدانید که خداوند او را برای شما صاحب اختیار و امام قرار داده و اطاعتش را بر همه شما یکتاپرستان واجب نموده است..
هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است.
خداوند او را و هر کس را که از او اطاعت کند آمرزیده است...
ای مردم! این آخرین باری است که در چنین اجتماعی بپا می‌ایستم. پس بشنوید و اطاعت کنید و در مقابل امر پروردگارتان سر تسلیم فرود آورید.
خداوند عزوجل صاحب اختیار شما و معبود شما است، و پس از خداوند فرستاده و پیامبرش  و پس از من علی صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است..
پس از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات خواهید کرد
حلالی نیست جز آن‌چه خدا و فرستاده‌اش حلال دارد، و حرامی نیست جز آن‌چه خدا و فرستاده‌اش حرام دارد.
ای مردم! بدانید که علی بر دیگران برتری دارد، هیچ دانشی نیست مگر آن‌که خداوند آن را در من گرد آورده و من نیز آن را به علی آموخته‌ام..
ای مردم! از علی روی بر مگردانید و سوی دیگر نروید.
از ولایت او سرباز نزنید. اوست که به حق عمل کرده و شما را به سوی آن رهنمون می‌سازد
باطل را ناحق دانسته و از آن باز دارد و سرزنشِ سرزنش‌کنندگان او را از راه خدا باز نگرداند.
او نخستین مردی است که به خدا و فرستاده‌اش ایمان آورد و نزد من به نماز ایستاد..
اوست که در جای من خوابید و بدین‌سان در راه فرستاده‌خدا فداکاری کرد.
او را بپذیرید که او گماشته‌شده خداوند است.
ای مردم! هر که ولایت او را انکار کند خداوند هرگز توبه‌اش را نپذیرد.
هر که با او به ستیزه برخیزد، او را تا ابد به عذابی سخت و دردناک گرفتار سازد.
هر که در این گفتار من شک کند گویی در همه‌ی آن‌چه بر من فرود آمده شک کرده است.
 هر که  در یکی از پیشوایان شک کند گویی در همه‌ی ما شک کرده است، و سرنوشت چنین کسی آتش است.
ای مردم! علی را برتری دهید که او برترینِ مردم است پس از من؛ از هر مرد و زنی؛ تا آن هنگام که هستی برقرار باشد و خداوند روزی رساند.
ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است کسی که این گفتار مرا رد کند و با آن موافق نباشد.
بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و می‌گوید:
«هرکس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد». هر کس ببیند برای فردا چه پیش فرستاده است. از خدا بترسید که با علی مخالفت کنید و خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است.
به خدا سوگند حقیقت قرآن را برای شما نگوید و تفسیرش را برایتان آشکار نسازد جز این شخص که اکنون دست او را گرفته و بالا بَرَم..
ای مردم! بدانید : «هر که من صاحب اختیار اویم، از اکنون، این علی است که صاحب اختیار اوست»،
او علی بن ابی‌طالب برادر و جانشین من است و ولایتِ او از جانب خداوندِ عزوجل بر من فرود آمده است...
ای مردم! قرآن ثقل اکبر است و علی و فرزندان پاکم از نسل او ثقل اصغرند.
 آن دو از یکدیگر جدا نگردند تا نزد حوض کوثر بر من وارد شوند.
همگان بدانید که من خواسته خداوند را ادا نمودم! بدانید که من سخن خداوند را به شما رساندم و  همه آن را آشکارا شنیدید.
اکنون از جانب خداوند عزوجل گویم:
بدانید که امیرالمؤمنینی جز برادرم علی نیست و پس از من برای احدی جز او روا نیست که خود را امیرالمؤمنین خواند.
بدانید که هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست....
خداوندا! دوست دار هر که او را دوست دارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد!
یاری کن هر که او را یاری رساند و خوار کن هر که او را خوار سازد!
پروردگارا! تو خود گواه باش که من ابلاغ کردم آن‌چه راکه فرمان دادی...
ای مردم! خداوند دین شما را با امامت علی کامل گرداند.
پس هر که از او و جانشینانش که از فرزندان من خواهند بود پیروی نکند اعمالش تا روز رستاخیز از بین رفته و در آتشی همیشگی خواهد بود.
ای مردم! پیامبرتان بهترینِ پیامبران و وصیّتان بهترین وصی و فرزندان او بهترینِ اوصیاء هستند.
ای مردم! نسل هر پیامبری از صلب خود اوست درحالی که نسل من از صلب علی است.
ای مردم! شیطان آدم را با حسد از بهشت برون ساخت. مبادا به علی حسد ورزیدکه اعمالتان نابود گشته و قدمهایتان بلغزد.
بدانید که با علی دشمنی نکند جز انسان شقی و با علی دوستی نکند جز انسان تقیّ و به او ایمان نیاورد جز مؤمن مخلص.
ای مردم! بعد از من کسانی خواهند آمد که مردم را به آتش فراخوانند، برای آن‌ها در روز رستاخیز، یاوری نخواهد بود و خداوند و من از آنان بیزار هستیم. آنان و یارانشان و تابعینشان و پیروانشان در پست‌ترین جای دوزخ خواهند بود که چه جای بدی است!
ای مردم! من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثت تا روز رستاخیز در دودمان خود به ودیعه نهادم و رسانیدم آن‌چه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضران و غائبان و بر همه‌ی کسانی که به دنیا آمده یا در آینده خواهند آمد.
پس از من دیری نپایَد که امامت را به زور و ستم گیرند و چون پادشاهان عمل کنند. همگان بدانید که لعنت و نفرین خداوند بر همه آنان باد!
ای مردم! خداوند شما را به حال خویش رها نسازد تا آن‌که پاک و پلید را از یکدیگر جدا سازد.
بدانید که دوستان اهل‌بیت کسانی هستند که بهشت برای آنان است و بی‌حساب در آن روزی داده ‌شوند.
بدانید که دشمنان اهل‌بیت کسانی‌اند که در شعله‌های آتش دوزخ وارد افکنده شوند.
ای مردم... آگاه باشید! که آخرینِ پیشوایان، مهدی قائم از ماست.
اوست که بر سایر کیش‌ها چیرگی یابد و از ستمکاران انتقام گیرد.
اوست یاری دهنده‌ی دین خدا.
اوست برگزیده و ذخیره خداوند.
اوست که هر دانش و فهم ژرفی را به ارث برده و پیشینیان به آمدنش بشارت داده‌اند.
اوست که حجت خداوند باقی ماند و جز او حجتی دگر نباشد. هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او.
آگاه باشید! کسی را توان چیرگی بر او  نباشد و اوست ولی خدا بر روی زمین که حکم خدا را در میان مخلوقاتش پیاده سازد و امین او بر نهان و آشکار باشد.
ای مردم! اکنون در پایان خطبه خویش شما را برای بیعت با او و پذیرش امامتش فرا می‌خوانم!
با من و سپس با علی دست بیعت دهید که من با خدا بیعت کرده‌ام و علی با من بیعت کرده است.
پس اکنون بدانید که من از جانب خداوند برای او از شما بیعت می‌گیرم.
خداوندا! رحمت و آمرزش خویش را فرود آور بر هرکسی که گفتار مرا در این ابلاغِ مهم پذیرفته و بدان ایمان آورد و خشم و غضب خویش را نثار انکار‌کنندگان وکافران گردان! همانا ستایش، سزاوار توست که پروردگار جهانیانی!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی