یادداشت ها

(قرآنی ـ حدیثی ـ فقهی ـ ادبی)

(قرآنی ـ حدیثی ـ فقهی ـ ادبی)

از عوامل اثرگذار در فهم فضای عصر معصومان علیهم السلام، توجه به رخدادهای گوناگونی است که هر یک به گونه ای در ترسیم فضای یاد شده دخیل می باشد. تنظیم گاهشمار مقارن و جامع رویدادها، مدخل پراهمیتی برای این منظور می تواند باشد.

فایلی که اینجا در اختیار شما گذاشته شده است نمونه ساختاری نخستین برای تنظیم گاهشمار جامع می تواند باشد که البته در پاره ای از موارد به نقلهای درجه دو و غیرمستقیم نیز تکیه شده و از نظر استناد تاریخی پژوهش کاملتری را می طلبد. روشن است که جامع شدن چنین پروژه ای اگر محال نباشد دست کم بسیار دشوار و نیازمند کار گروهی در دراز مدت است. با این حال پژوهشگر می تواند در خلال تجمیع تدریجی اطلاعات آن از آگاهی های مقارن و سودمند آن در راستای پژوهشهای خود بهره برد.

برای آسانی استفاده از این گاهشمار، برای دوره رهبری هر معصوم، رنگی متمایز اختصاص داده شده است و ردیفهای داخل هر رنگ حاوی رخدادهای مقارن با دوره رهبری آن معصوم به شمار می رود.

 

انشاءالله برای پژوهشگران علوم دینی سودمند باشد.

 

 

 

دریافت فایل word گاهشمار رخدادها


سید جلال جمالی 1387

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی